לומדים GeoGebra
|
 |
 |
|
שעור 15 - בניית כפתורים
|
היישום משמאל מאפשר לבחור בין נכון / לא נכון,
מציע הסבר ומבצע אתScript
של גאוגברה או
JavaScript כללי.
JavaScript היא שפה
המאפשרת אינטרקטיביות.
רצף הפקודות מכונה
תסריט.
|
איך בונים כפתור ?
ניתן לבנות על המסך בתוכנה משמאל.
תחת סרגל
גרירה מופיע סמל הכנס כפתור.
.
נקליק על
הכנס כפתור ואז על מקום בלוח הסרטוט. מופיע חלון:

ליד הערה נכתוב טקסט שיופיע על הכפתור.
נקליק על החלה.
נקליק בעכבר ימין על הכפתור שבנינו. נבחר תכונות --> תסריט.

תוצגנה 3 אפשרויות.
כל אפשרות בה נבחר, תפתח חלון
לכתיבת תסריט.
¨
בהקשה: תסריט שיתרחש
לאחר הקשה על הכפתור
¨
בעידכון: תסריט
שיתרחש כאשר ערך ההכפתור משתנה.
¨
JavaScript
גלובלי:
תסריט.
|
|
שימו לב:
¨
כאשר רושמים תסריט לכפתור, פקודת ההשמה
היא : SetValue
דוגמה: [SetValue[i,i+j ולא
סימן שוויון. או: [[SetValue[b,If[a>2,2,b .
: אם a>2 קבע את ערך
b ל 2, אחרת אל תשנה את
הערך של b.
¨
לאחר כתיבת התסריט, מקליקים
על אישור וסגירה.
ללא הקלקה על אישור, לא ישמר התסריט.
¨
למעשה, ניתן להפוך כל עצם בגאוגברה
לכפתור .
נקליק על עצם קיים בלוח הסרטוט בעכבר הימני
ונבחר תכונות --> תסריט.
גם אם לא זוכרים באופן מדויק את הפקודה בה מעוניינים,
ניתן להקיש את
התחלת הפקודה בשורת הקלט ולקבל עזרה או הצעות לגבי השלמתה
וצורתה.
|
בניית היישומון המופיע למעלה.
בלוח השרטוט נבנה טקסט, 3 כפתורים: נכון, לא נכון
ואתחול, 2 תמונות, אחת לנכון והאחרת ללא נכון.
נגדיר שני משתנים לוגיים:
b ,a
ו c .
תמונת
הנכון תוצג בתנאי ש a =
false ו b = true
ותמונת הלא נכון תוצג בתנאי ש:
a = true ו
b = false.
המשתנה
c
ישמש למחיקת ההסבר באתחול המסך.
בתחילה נגדיר a = true
ו b = true כדי
למנוע הצגת אחת משתי התמונות. לפני שבחרנו תשובה.
תפקיד כפתורי נכון ולא נכון, להציב את הערכים
המתאימים ב a וב
b.
סימונים: בתנאי, כאשר נבדוק את
ערך a נכתוב
a==true וכשנוסיף תנאי
ונדרוש שיתקיימו שניהם,
נכתוב בין התנאים: && (מעל 7).
נוסיף כפתור נוסף, אף הוא מתחת לסרגל הגרירה:

הכפתור ישמש אותנו להצגת הסבר או הסתרתו.
נקליק על סימן הכפתור ולאחר מכן על לוח הסרטוט. יפתח
חלון: 
בהערה נכתוב טקסט שיהיה גלוי וברשימת העצמים
שתופיע לאחר הקלקה על הלשונית מימין נבחר עצם
שיחשף
לאחר הקלקה על הכפתור ויעלם לאחר הקלקה נוספת.
נקליק על החלה. |
|
כפתור
|
בלוח הסרטוט |
1. |
 |
נקליק ונכתוב: נתאר כל ישר באמצעות הפונקציה: y = mx + n. (צבע כחול, גודל בינוני, מודגש). |
2. |
בשורת הקלט נגדיר : a =true
1b = true111111111111111
111c = false1 1111111111111 |
3. |
 |
נבנה 3 כפתורים: נכון, לא נכון ואתחול.
כפתור --> תכונות --> טקסט -->בינוני |
4. |
 |
נייבא תמונה שתייצג לא נכון ותמונה לנכון. |
5. |
נקליק על כפתור נכון ובעכבר הימני נבחר
תכונות --> תסריט --> בהקשה נכתוב:
[SetValue[a,false
SetValue[b,true]
באותו האופן נקליק על כפתור לא נכון ונכתוב
SetValue[a,true[
SetValue[b,false[
:גם בכפתור האתחול נכתוב
SetValue[a,true[
SetValue[b,true]
SetValue[c,false[ |
6. |
בתנאי ההצגה לתמונת לא נכון נכתוב:
[a==false) &&(b == true)
בתנאי ההצגה לתמונת נכון נכתוב:
[a==true) &&(b == false) |
|
|
נכתוב: ישרים המקבילים
לציר y
לא ניתנים
להצגה כזו. הכתוב יקרא text2. |
7. |

|
כפתור להצגת הסבר (מתחת לסרגל הגרירה):
בהערה נכתוב הסבר ומרשימת העצמים נבחר text2. |
|
|
כדי שההקלקה לא תגרום להזזת מקום לכפתורים, בתכונות של כל כפתור, בסיסי בחרתי בקיבוע. |
מסך התוכנה נבנה באמצעות תצורות --> גאומטריה ולאחר מכן תצוגה --> שדה קלט --> הצג.
תצורת גאומטריה מוסיפה מתחת לסרגל הכלים, סרגל נוסף: המאפשר עיצוב מסך בקלות..
אם נבנה עצם חדש על מסך השרטוט, תיווספנה אפשרויות לסרגל. |
כאשר נציג בעיה
במסך הסרטוט
בגאוגברה, ניתן
להשתמש בכפתור
לחשוף/להסתיר את
הפתרון. |
|
 |